✿ Kitap Eleştirisi: Rüzgarı Dizginleyen Çocuk : William Kamkwamba ✿

6.6.16

Yepyeni bir haftadan merhaba !

Hayırlı Ramazanlar ve de! Bloguma hoşgeldiniz... Bloguma ilk kez uğruyorsanız, bu blogda kitap eleştirilerimi, yemek tariflerimi, çeşitli ve özgün hobilerimi, kozmetik, kitap ve ev alışverişlerimi, kendi gardrobumun kombinlerini, kullandığım kozmetik ve kişisel bakım ürünleriyle bu ürünlere dair yorumlarımı, izlediğim ve yorumladığım filmleri bulabilirsiniz... Blogumda keyifli vakit geçirmenizi dileyerek bugünkü yazıma başlıyorum...

Bugün sizlerle okuduğum son kitabı, yorum ve eleştirilerini paylaşacağım, hadi o zaman hemen başlayalım !
*
Kitabımız, Martı Yayınları'ndan çıkma ve yaklaşık olarak 380 sayfa...


Okuduğum son kitap başlıktan da anlayabileceğiniz üzere William Kamkwamba'ya ait Rüzgarı Dizginleyen Çocuk isimli kitap... Bu güzel kitaba ben takas yaparak ulaştım, elimdeki bazı kitapları takasa açmıştım, hatta onunla ilgili yazılarım da var, blogumda 'takas' diye aratarak bu yazılarıma da ulaşabilirsiniz ^^ İyi ki de bu takasları yapmışım diyorum, çünkü elime geçen kitaplardan oldukça memnunum, özellikle de bu kitaptan... Methini hiç duymamış olsam da ben bir hazineye ulaşmışım :)
*
Kitabımızın ön ve arka kapakları çok ama çok güzel, renk olarak da çok hoş bir tercih yapılmış. kapaklarda övgü dolu bir sürü güzel cümle de mevcut, bir kitabı okumanız için gereken her şey var yani :)) Kapak tasarımlarında kitabın ana konusu olan ve Kamkwamba'nın icadı rüzgar gülünü de görebiliyoruz :)


Kitabın biçimsel özellikleri ise şöyle: Karton kapaktan sonra iki sayfa övgü cümleleri, kapak, editör bilgileri, yine bir kapak ve çok güzel bir çizimle köy haritası yer alıyor. Giriş bölümünden sonra kitaba başlanıyor ve kitap bölümler halinde on beş bölüm olarak yazılmış. Son sözle de kitaba son  verilmiş.


Artık kitabın konusundan söz etmek istiyorum, daha fazla dayanamayacağım çünkü. Yazarımızın kendi öz yaşam öyküsünü kaleme aldığı bir kitap bu. William Malawi - Kasungu'da küçük bir köyde doğup büyümüş bir çocuk, ailesi Afrika'nın yoksul çiftçi emekçilerinden bir aile, ailedeki tek erkek çocuk kendisi. Bir ablası ve sanırım beş ya da altı kız kardeşi var. 1988 doğumlu Kamkwamba, çocukluğunda ülkeyi kasıp kavuran bir kıtlık yaşamış, kitapta bunu çok detaylı anlatıyor, ardından da ailesi başa gelen devlet başkanları yüzünden gübre ve tohum alamayıp iyice fakirleşiyor ve bu da okula gidebilmesini engelliyor. Orta bire kadar okuyabilen Kamkwamba, okulun yakınındaki bir kütüphanede Amerika'dan gelen kitaplarla kendi kendini geliştiriyor ve Fizik konusunda kitaplar okumaya başlıyor. Henüz elektriğin ve suyun olmadığı köyüne kendi geliştirdiği rüzgar gülleri - elektrik rüzgarı- yardımıyla önce elektrik sonra da su getiriyor ve çabaları uluslar arası boyutlara ulaşıyor. Bir mucit olarak dünyanın sayılı insanları arasında konferanslara katılarak bu emeklerini herkese anlatıyor... Bu kitap da daha kapsamlı bir anlatış diyebiliriz aslında...


Kitabı takas ederken elbette bir yaşam öyküsü aldığımı ve okuyacağımı bilmiyordum. Ancak o kadar değerli bir kitap oldu ki benim için sizlere anlatamam, yakında yazısını yazacağım 'Son Zamanların Favorileri' serimin yeni yazısında da sizlere önereceğim favori kitabım bu olacak. Gerçekten okuduğum en anlamlı kitaplardan biri ve Chris Cleave'in 'Küçük Arı' sı gibi bu kitap da benim kalbimde bambaşka bir yer edindi kendine...
*
William benden sadece iki yaş büyük bir çocuk ve anlattığı şeyler bu nedenle bana daha çok tesir etti, ben sokakta oynarken o meğer aynı yıllarda neler başarmış! Gerçekten azmin zaferi bu olsa gerek... Öyle bir imkansızlık anlatıyor ki size, gerçi hepimiz az çok Afrika kıtası ve orada yaşanan zorlukları biliyoruz ama burada gerçekler öyle çarpıcı bir şekilde anlatılıyor ki, kendinizi kaptırmamanız imkansız. Hurdalıktan bulunan bisiklet parçaları ve lastikleri, kırık ampuller, bira ve içecek kutuları, eski piller, çamaşır ipleri, ağaçlar... Bu basit parçalarla bir çocuk rüzgar gülü yapıyor ve bu rüzgar gülü önce elektrik sonra da içme suyu sağlıyor... Bu büyüleyici gerçekten de!


Kitap masum bir çocuğun ağzından ve gözünden anlatılıyor, William gerçekten de her şeyi öyle güzel anlatmış ki kitapta bir an bile sıkılmıyorsunuz. Günlük basit bir dil kullanılmış ve çeviri de bu şekilde yapılmış. Okurken her kesime hitap edebilsin diye de orta boyutta bir punto kullanılmış.
*
Sizler hiçbir şey bilmeseniz bile Afrika, Afrika'nın o dönemlerde geçirdiği kıtlıklar, dönem başkanları, Kamkwamba ailesi, yakın akrabaları, yaşadıkları zorluklar, ailevi problemler, anne ve babasının tanışma hikayeleri vs. her şey detaylı bir şekilde anlatılıyor. İlk iki yüz sayfa bana göre çok akıcı, sonradan biraz elektrik işin içine girince - her ne kadar basit cümleler ve kelimelerle anlatmış olsa da yazarımız- akıcılık biraz durgunlaşıyor. Son yüz seksen sayfada ise yazarımız hayatının nasıl dönüşüm geçirdiğinden bahsediyor ve bunu aşama aşama gayet de güzel bir şekilde anlatıyor.


Kitap bana göre bütün övgüleri hak ediyor, hiçbirinde bir abartma bir aşırılık yok bence, az bile hatta. Bu kadar basit malzemelerle bir rüzgar gülü yapmış, üstelik malzemeleri basit aletlere kendisi uyarlamış, bulunması için çabalamış ve parasızlık yüzünden imkansızlıklar yaşanan bir haldeyken yapmış bütün bunları, üstelik de okula bile gitmeden, valla en kıskanç hasetlere bile bir bravo demek yakışır... Böyle yeteneklerin kaybolmaması ve bu şekilde meydana çıkarılarak yararlanılması taraftarıyım.
*
Afrika'da okulların dönemlik olarak ailelerden belli bir ücret aldığını bilmiyordum, bu arada dönemlik ücreti bin kwacha. Bu ne kadara tekabül ediyor bilemiyorum ama yiyecek bile bulamadıklarını bile bile aileleri neden böyle zorluyorlar anlamadım :( Ayrıca aileler hiçbir şekilde aile planlamasından ve korunmadan habersizler, her ailenin bir sürü çocuğu var ve kıtlık zamanlarında bu çocukların çoğu ölüyor. Afrika'da hayat biraz daha acımasız...


Kitapta yazarımız kendi ülkesinin bazı -bize göre- garip geleneklerinden de söz ediyor, bunları eleştirmiyor ya da karalamıyor, o dönemdeki hal ve şartları göz önüne alarak değerlendiriyor ve asla kötülemiyor. Sadece biraz garip diye objektif bir yorum yapıyor. Gerçekten tebrik ediyorum, aynı şekilde kendisini okula gönderemeyen babasına da kızmıyor ya da gücenmiyor, olayları o zamanki şartlarla değerlendirip kaleme alıyor, en güzelini yapıyor ve de.
*
Çok daha detaylı yazılabilir bir kitapmış ama herkes sıkılmadan okusun diye biraz üstünden geçilmiş. Ama yine de her bir adımı özellikle rüzgar gülünü yaparkenki adımlarını çok ayrıntılı anlatıyor, yaşadığı zorlukları, aştığı sorunları, yardımsever kişileri vs. İlk başlarda köydeki olumsuz eleştirileri de, kendisine deli dendiğini ve yaşıtlarının kendisiyle alay ettiğini de hiç gocunmadan yazıyor. Belki de okuduğum en samimi kitaplardan biri.


Kitabın duygusal yönünün de ağır bastığını söyleyebilirim, insan ruhunun derinliklerine iniyor ve bunları da küçük bir çocuğun gözlerinden aktarıyor bizlere...
*
Evet daha ne söyleyebilirim bilmiyorum, aklıma gelen her şeyi düşünüyorum ama kitap hakkında hiç olumsuz bir şey söyleyemiyorum. Okuduğum en umut dolu, en azim dolu kitaptı, herkese ilham verecek türden. Okuyun, okutturun ve bu gerçek hikayeyi herkesin öğrenmesine yardımcı olun !
*
Kitaba puanım: Yıldızlı 5


Kitaba ve yazara dair bir video buldum, bunu da buraya eklemek istiyorum, umarım izler ve dinlersiniz : Rüzgarı Dizginleyen Çocuk - William talks

Beni Goodreads'den takip etmek ve hangi kitapları okuduğumu görmek için şuraya tıklayabilirsiniz ^.^

Benim okuduğum son kitaba dair yorumlarım ve eleştirilerim bu şekildeydi, umarım yazımı severek ve ilhamlanarak okumuşsunuzdur :) Yeni yazılarda da görüşelim lütfen! Blogumu GFC'den ( Google Friend Connect'den) - blogumun en altında yer alıyor- takip etmeyi ve Instagram dahil tüm sosyal medya hesaplarımı takip etmeyi unutmayın ^^


Yeni yazılarda görüşürüz :))

Sevgiler...

Takipte Kalın





hasibecengizkarakuzu@gmail.com
Herkese sevgiler, 

Hasibe ♥️




















You Might Also Like

0 yorum oku / yaz

Fikrini paylaşırsan çok sevinirim:)))