✿ Kitap Eleştirisi: Kürk Mantolu Madonna: Sabahattin Ali ✿

10.9.13

Herkese merhaba :)

Yaklaşık beş altı günde bitirdiğim bu kitaptan bahsetmek istiyorum. En başta bana bu kitabı ve şimdi başlayacağım 'Bir Cadı Masalı'nı gönderdiği için www.kitapokumakistermisin.com a çok teşekkür ediyorum. Yazısını burada yazmıştım. Evet efendim, şimdi gelelim Madonna'mıza... İlk başlarda sayfa sayısıyla paralel olarak kitabın inceliğine bakıp kısacık sürecek diye düşünmüştüm. Ancak kısa sayfalara bir ömür sığdırmış Sabahattin Ali... Gerçekten büyük bir beğeniyle okudum kitabı ve yazıyorum şimdilerde...
*
Kitabın kapak tasarımında Sabahattin bey olduğunu düşündüğüm biri var ve Yapı Kredi Yayınları'ndan çıkan bu romanının dışındaki mavi renge bayıldım. Arka sayfa ise tamamen siyah ve romanının içeriğini yansıtan ufak bir bölüme sahip.


İçeriğe geçecek olursak, bir muhasebecinin hayatından tanıdığı en ilginç adamlardan biri saydığı Raif efendinin hayatını kaleme aldığı kara defteri bulması ve onun içeriğinden ibaret de diyebiliriz. Muhasebeci, Raif beyin yanında çalışmaya başladığı ana kadarki yaşamını ve onun ölümünü anlatırken bir yandan da bu kara defterde yazılanları bize aksettiriyor. 
*
Kitabın içerisinde bir şey var, sizi kendine doğru çeken. Ben az sayfalı kitaplara genelde illet olurum, çabucak biter çünkü. Bu da aynı çıktı işte, keşke bitmeseydi dediğim az değildir.:)
*
Kitabın her sayfasında ayrı bir heyecan var, hatta bence bu kadar içine kapanık ve çekingen bir adamın hayatında bu kadar heyecan yaratabilmek ve bunu okuyucuya aktarabilmek de bir marifet.
*
Sabahattin bey, 1940'lı yıllarda göçmüş ancak romanları bugün bile okunabilecek kadar zamana dayanıklı ve içten. Ben Kürk Mantolu'yu çok sevdim...
*
Şaşılacak şeydir ki Raif Efendi diye yazdığı karakterde aslında  tamamen beni yansıtmıştı...Bu yüzden sanki kendi hayatımı okudum da diyebilirim.
*
Daha önce de söyledim, bölümlü kitap seviyorum ama bunda olmaması da çok zorlamadı beni, çünkü cümleler, kelimeler ardı ardına kendiliğinden akıyorlar sanki.Romanı oldukça akıcı buldum.


Düğümlere Üfleyen Kadınlar'da da psikoloji anlatılıyor, olaylar akarken bir yandan da insan psikolojisine değiniliyordu. Bununla onun konusu çok farklı elbette ama aynı biçimde işlenen bir roman ne kadar da akıcı olabiliyormuş bunu gördüm...Üstelik içerisinde yabancı kelimeler -eski dilden-bulunduran bu roman sıkıcı olmalıyken akıcı oldu? Düğümlere Üfleyen'den sonra çok iyi geldin Madonna...
*
Kitabın içeriğini sakın ha arka kapaktaki yazıya göre biçimlendirmeyin kafanızda, oldukça ama oldukça farklı ve hazin bir hikaye yatıyor burada:)
*
Malesef negatif bir eleştiri: Sayfa sayısı çok az:) Yetmedi bana, yetemedi, sonunu da hiç sevmedim zaten. Neden hep mutlu bitmez ki?
*
Eski dildeki bazı sözcükler için yeni dildeki karşılıklarının dipnot olarak yazılmasını çok sevdim ve hep baktım:)
*
Kitabın önsözünü bir sürü kişi okumuyor olabilir ama ben asla atlamam. İçerisinde sırf teşekkür olsa bile okurum. Bunda da iyi ki okumuşum dedim. Çünkü Füsun Akatlı o kadar bilgilendirici bir yazı yazmış ki, önsöz gibi değil de kitabın bir parçası gibi okudum ben de...Bu yazının içeriğinde, Sabahattin Ali'nin gölgede kalmış bir yazar olduğundan, kitaplarının basımlarından, orijinal halin muhafaza edildiğinden, Sabahattin Ali'den bahsediliyor:)
*
Novella diye bir tür ortaya çıkaran Sabahattin Ali'yi tebrik ediyorum. Bu bile ne kadar yaratıcı bir adam olduğunu tasvire yeterdir bence.
*
Aşkın bu kadar güzel anlatılabildiği çok az roman vardır...

Kitaba puanım: 5

Takipte Kalın




hasibecengizkarakuzu@gmail.com

Herkese sevgiler, 

Hasibe ♥️

                                                       


You Might Also Like

10 yorum oku / yaz

  1. bende daha dün gece bitirdim ve sonuna baya ağladım oturup :(( ama epeydir listemdeydi okunmayı bekliyordu artık iyiki okumuşumların listesinde ve bu tarzı sevenlerede öneriyorum :))yazınızıda çok beğendim emeğinize sağlık sevgiler :)

    YanıtlaSil
  2. teşekkür ederim, öncelikle güzel sözleriniz için. Ben de ne yalan söyleyeyim sonunu hiç sevmedim, kesinlikle herkese tavsiye ediyorum ben de ama çok kısaydı ya...Hemen bitiveriyor malesef :(

    YanıtlaSil
  3. Adsız8.5.15

    Yabancı kelimelere çokça yer verdiği halde hiç rahatsız olmadım gerçekten buna rağmen akıcıydı 😊

    YanıtlaSil
  4. Kitapta geçen mekanlara gittikten sonra okumam çok büyük tesadüf oldu. Yazıyı ise çok beğendim.Ellerine sağlık.

    -Benim bloğuma da beklerim.
    elitsalemcadisi.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum ve hemen ben de blogunuza geliyorum :)

      Sil
  5. muhteşem bir kitap... bana da beklerim... sevgiler.. :))

    YanıtlaSil
  6. Merhabalar Hasibe Hanım.Eleştir yazınız çok kısaydı.Keşke daha uzunca bir eleştiri yazsaydınız.Kitap çok güzel bence.Siz de kitabı çok beğendiğinizi sadece sonunu beğenmediğinizi ifade ettiniz.Ama siz de bilirsiniz ki aşkın kimyası kavuşmamakla korunur.Ve tesiri daha fazla olur.İstisna eserler yok mu var tabiki:Çalıkuşu' nu sayabiliriz.Ama her acıklı roman tutmuyor.Burada Sabahattin Ali'nin mükemmel karakter tahlili yaptığını,hayata ve aşka dair muhteşem çıkarımlarını karakterlerle ifade ettiğini ve edebi dehasını nasıl kullandığını görmekteyiz.Bu kadar şeyi özet şeklinde ve anlaşılır bir şekilde ifade etmek her yazarın yapabildiği bir şey değil.Onun için şimdiki yazarları ben pek beğenemiyorum.Sizin bana tavsiye edebileceğiniz bir kitap veya yazar var mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Size de merhaba^^ Haklısınız yazım çok kısacık olmuş, ama bu benim ilk yazılarımdan, en çok okunan yazılarım da ilk yazdıklarım neredeyse. Biraz acemilik oluyor tabi ilk zamanlar, sanırım ondan kaynaklanmıştır. Sabahattin beye gelecek olursak, diğer eserlerini tamamen okumak nasip olmadı ne yazık ki ama yine de başarılı bir yazar. Ben Kuyucaklı Yusuf'u da Kürk Mantolu Madonna'yı da çok sevdim. Yorumlarınıza büyük ölçüde katılıyorum ama ne yazık ki bu türde başka bir yazar bilmiyorum ben, neticede her yazarın kalemi kendine özgün. Ama Zülfü Livaneli (eski eserleri ), Yaşar Kemal, Reşat Nuri'yi size önerebilirim :)

      Sil
  7. Adsız8.4.23

    Kitabı yeni bitirdim. Gerçekten çok akıcı her sayfasında ayrı bir heyecan ve bir sonraki sayfaya geçme sabırsızlığı. Ancak kitabın final kısmında sanki bir an önce kitap bitsin havası var. Çok hızlı geçişler yapılmış ve Raifin çocuğunun ortaya çıkış şekli de yerinde olmamış gibi naçizane fikrim.

    YanıtlaSil

Fikrini paylaşırsan çok sevinirim:)))