✿ Kitap Elestirisi : Oliver Twist : Charles Dickens ✿

10.12.14

Herkese merhaba :)

Güzel bir hafta ortasından selamlar :) Çarşamba gününü bitirmeye yaklaştığımız şu saatlerde ben de dün sabah büyük gayretler sonucu bitirdiğim ve kütüphaneden okumak için almış olduğum 'Oliver Twist' isimli kitabın eleştirilerini paylaşmak üzere sizlerle birlikteyim. Paylaşacak öyle çok şey var ki... Hadi o zaman hemen başlayalım...
*
Kitabımız Beda Yayınları'ndan çıkma ve yaklaşık olarak 536 sayfa...
*
Kitap herkesin de bildiği üzere İngiliz edebiyatının klasiklerinden... Ben de lise yıllarımda bir sürü klasik okumama rağmen kütüphaneden edinirken 'acaba bunu da okumuş muydum ?' diye şüpheye düşsem de sanırım okumamıştım, ta ki bugüne kadar... Bayağı kalın gözükmesine rağmen akıcı bir hikayesi olduğunu düşünüp eklemiştim alacaklarımın içine :)
*
Kitap adını daha önce hiç duymadığım Beda Yayınları'ndan çıkmış, normal boyutlardan farklı olarak ince uzun bir dizaynı var. Ön kapağını çok beğendiğimi söylemem lazım, ancak Oliver hangisi, yanındaki kim falan çözemedim :( Güzel bir seçim olmuş. Arka kapağındaysa ilk bölümden Oliver'ın annesinin ölümü esnasındaki bir paragraf yer alıyor... Kapakları beğendim, ama arka kapak yazısında yayınevine özgü özenle hazırlanmış bir yazı olabilirdi... 
*

Kitabımızın konusuna gelecek olursak; anlatıcıyla birlikte, yetimhanenin müdürünün isim verdiği bir çocuk olan Oliver Twist'in, yetim bir çocuğun acılarla dolu hayatına ortak oluyoruz. Anlatıcının bizleri götürdüğü, bizlere gösterdiği yerlere gidiyoruz da diyebiliriz... Yetimhanede doğup büyüyen bir çocuğun hayatı aslında az çok tahmin edilebilir olsa da bu Londra atmosferinde epey bir okunası oluyor...Konu hakkında daha fazla bilgi ve spoi için (lütfen kitabı okumayanlar tıklamasın ) lütfen buraya tık tık :)
*
Kitabın ününü elbette duymayan yoktur, ben de çok önceden duymuştum, ancak okumak bugüne kısmetmiş. İyi ki de okumuşum diyorum.
*

Kitap ilk başlarda epey bir kalın gözükse de akıcılığı kalınlığını örtbas ediyor... Kalınlığı sizleri korkutmasın yani :) Ayrıca bu kalınlık yayınevine ve kitabın boyutlarına göre de değişebilir...
*
Yazarımız ise Charles Dickens... İngiliz edebiyatının ünlü yazarlarından, kitabı okuduktan sonra da anlıyorsunuz ki bu ününü boşuna kazanmamış... Kitabın kurgusu muhteşemdi... Ayrıca kitaptaki anlatıcının o olduğunu var sayarsak epey alaycı bir üslup kullanmış... Bu da konumuz aslında dram olmasına rağmen anlatıcının üslubuyla konunun traji komik bir hal almasına sebep olmuş... Ben bu üslubu sevdim ama bence konunun dramatikliği olduğu yerde gözümüzün önünde duruyor...
*
Yukarıda sunduğum Vikipedi linkinde de bahsedildiği üzere - ki ben bunu linkte görene dek bilmiyordum - kitabımızın konusu sosyal eleştiriymiş. Ben de bilmeden de olsa buna dair birkaç not almışım : Kitabın genelinde o zamanın İngiltere'sine ve kilisesine, kanunlara karşı eleştirel bir tavır sergiliyor anlatıcımız. Üstelik de bunu korkusuzca yapıyor, olumsuzlukları görmezden gelmek yerine ortaya koyarak üstesinden gelinmesi için de yetkilileri uyarıyor da diyebiliriz... Bu anlamda İngiltere'ye yönelik tam bir eleştirel tutum içerisinde. Bu da kitabın türünü bilmeseniz bile gözünüze çarpıyor.
*

Anlatıcımız bazı yerlerde Oliver Twist'e acıyor, bunu da açık bir şekilde söylüyor... Ancak bunu Dostoyevski gibi ( aslında karşılaştırmaya gerek olmasa da , çünkü Dostoyevski ve Dickens çok farklı yazarlar ), karakterini gülünç durumlara kendi sokarak değil, zaten dramatik olan bir hayatı yazarak gösteriyor... Alay etme boyutuna varan bir acıma değil buradaki...
*
Bu arada bazı sahnelerin Ayşecik ve Ömercik filmine buradan aktarıldığını ya da en azından senaristin bu kitaptan etkilendiğini düşünüyorum, olaylar farklılaştırılmaya çalışılsa da bağlantı kurulabiliyor :(
*

Kitabın bu kadar uzatılması sebebiyle sanmayın ki Oliver'in hayatı bu kadar uzun... Yazar yan karakterlerin diyalogları, kısacık yaşam öyküleri derken kitabı epey bir uzatmayı göze almış. Ancak şu da bir gerçek ki; kitap zaten biraz kalın olmalıymış,çünkü kader Oliver'cik için biraz geç tecelli ediyor...  İitiraf etmeliyim ki bazı yerlerde sıkıldım, örneğin; Sikes ile hırsızlığa giden Oliver yakalandıktan sonra eyalet polislerinin eve gelmesi ve yaptıkları konuşmalar... Gereksizdi bana göre :)
*
Kitapta günlük konuşma dili kullanılıyor. Bu nedenle her kesimden insan okuyabilir...
*

Kitaptaki karakterler ve isimleri akılda kalıcı olmuş. Örneğin; Rose'u ve Fagin'i unutmak mümkün değil. Yine Sikes, Charles Bates, Becerikli Düzenbaz, Noah Claypole, Charlotte, Bay Bumble... 
*
Kitaptaki karakter bolluğuna rağmen herkesi hatırlayıp o kimdi ya diye karıştırmıyorsunuz... Bu da yazarın karakter seçiminin doğruluğunu ve karakterleri okuyucuya iyi anlattığını gösteriyor...
*

Yazarın sadece Yahudileri ayırması da epey düşündürücü. Diğer karakterlerin de türleri vardır belki ama yazar özellikle Yahudi diyerek Fagin'i ayırıyor...
*
Kitabımızın sonu oldukça kaderci bir anlayışla yazılmış, bu da bana yazarımızın biraz dindar olduğunu söylüyor... Buna rağmen sonun realist olduğunu düşünmüyorum, çünkü her zaman iyiler kazanmaz.
*

Kitaba biraz da psikolojik açıdan bakarsak; genetiğin önemini vurgulayan ve çevrenin etkilerinin olmadığını savunan bir tarza sahip. En azından Oliver Twist açısından böyle.
*
Bazı yerler özet geçilmiş, aslında çok daha uzun bir roman olabilirmiş.
*

Beda Yayınları'ndan çıkan Oliver Twist'te göze çarpacak kadar yazım yanlışları vardı. Okumamı zorlaştırmadı ama hoş da gözükmedi.
*
Bu roman 'kötülerin sonu kötü olur', 'iyiler hep kazanır' gibi klişeleri destekler bir anlayışla yazılmış. Biraz masalımsı gibi geldi bana. Oliver de bence şanslı olduğu için böyle bir sonla karşılaştı, keşke herkes bu kadar şanslı olsa.
*

Kaderci bir anlayışla yazılmış olmasına rağmen gerçekçi olmayacak kadar çok tesadüf içeriyordu. Bu da hikayeyi gerçekçilikten uzaklaştırarak masalımsı bir hale getiriyor.
*
Son yüz sayfayı adeta yutarak okudum ve tüm bu kitabı beş gün gibi bir süre içerisinde bitirdim. 
*
Kitap içerisinde az biraz da polisiye içeriyor diye düşünüyorum. Bu da bana epey iyi geldi. 
*
Karakterlere uzun sayfalar boyunca alışınca karakter kötü olsa bile sonuna üzülüyorum. Fagin ve Sikes'da böyle oldu. Ancak en çok Nancy'e üzüldüm :(
*

Kısacası, İngiliz edebiyatına meraklı olanlara, Charles Dickens fanlarına, Oliver Twist kimmiş neymiş merak edenlere, kalın kitaplar okumayı sevenlere, akıcı hikayelerden hoşlananlara, gerçek hikayeleri sevenlere, eleştirel bir sosyal roman okumak isteyenlere, klasik arayışı içerisinde olanlara, fazla gözyaşı dökmeden mutlu sonu olan dram romanlarını sevenlere, traji komik üslup hayranlarına gözü kapalı tavsiye edebileceğim bir roman bu. Ancak, kalın kitaplardan hoşlanmıyorsanız, klasikleri sevmiyorsanız, hayat yeterince dram içeriyor bir de kitaplardaki dramlara dayanamam diyenlere, İngiliz edebiyatı sevmeyenlere, eleştiri sevmeyenlere, Oliver Twist'i hiç mi hiç merak etmeyenlere bu kitaptan uzak durmalarını tavsiye ederim...
*
Kitabımızın filmi de yapılmış, en kısa zamanda izleyeceğim :) Sizlere de şuradan izlemenizi tavsiye ederim...
*
FRAGMAN


                                                     

Kitaba puanım: 5

Sonraki kitap eleştirisinde görüşmek dileğiyle...

Takipte Kalın 

^.^




hasibecengizkarakuzu@gmail.com

Herkese sevgiler, 
Hasibe ♥️









You Might Also Like

0 yorum oku / yaz

Fikrini paylaşırsan çok sevinirim:)))

INSTAGRAM