✿ Kitap Elestirisi:Açlık Oyunları Serisi:Suzanne Collins ✿

12.4.14

Herkese merhaba!

Mutlu ve güzel bir Cumartesi sabahından selamlar...Yine üç dört günlük bir aradan sonra blogumdayım ve yine güzel bir kitap eleştirisiyle karşınızdayım...Kitaplarını kaybetmeme daha doğrusu ptt'nin kaybetmesine rağmen incelik ve nezaket örneği gösteren Kitap Okumak İster Misin'den gelen bu parti tamamen Açlık Oyunları serisine ayrılmıştı... Üç kitap bir arada ve ben...Sanırım mutluluktan havalara uçtum...
*
Açlık Oyunları'yla ilk karşılaşmam tesadüf eseri Avcılar'da otururken bir akşam yalnız başıma televizyon izlerken oldu...Televizyonda tanıştık ve ben yarısını izleyebilmiş olmama rağmen filme kilitlendim, sonunu izlerken epey zorlandığımı hatırlıyorum hatta... Evet, işte tanışmıştık ve benim artık bu filmi ya da seriyi de tutkunu olduğum şeyler listesine ekleme vaktim gelmişti... Kısaca seriye aşık oldum ve hakkında yaptığım araştırmalarla kitaplardan uyarlama olduğunu gördüğümde benim için bu kitapları okumak artık farz olmuş oldu :)
*
*
Kitapları edinmemle birlikte ilk kitabı aynı gün bitirmem bir oldu, çünkü ilk kitap olağanüstü akıcı... Diğerlerini de bir haftada tamamladım ve işte blogumda Açlık Oyunları...
*
Kitapları bir arada yorumlamanın zor olabileceğini düşünmedim değil ama ayrı ayrı yorumlamak hem vakit alacağından hem de aralara başka yazılar girince aralarda kopukluklar olabileceğini düşündüğümden üç kitabı tek bir seri kelimesi altında yorumlamaya karar verdim..
*
Kitapların kapak tasarımları benim için her zaman önemli olmuştur...Bu konuda diğer yorumcu bloggerların yazılarını da okudum ve bir kaçı kapakları basit ve dikkat çekici bulmadığunı yazmıştı... Bense bunun aksine kapakların tam olarak seriyi anlattığını ve bu kitaplar için başka bir kapak tasarımının bu kadar güzel olamayacağını düşünüyorum. Örnek verecek olursak; ilk kitap korkunç bir ortamı ve bu ortamda oynanmaya mecbur bırakılan kısmi olarak esaret altında yaşayan insanları anlattığından Alaycı Kuş rozeti ve ortamı temsil eden siyah arka plan müthiş durmuş...Ayrıca altın rengi ve siyah her zaman çok uyumlu olmuştur...İkinci kitapta Ateşi Yakalamak ismine uydurulmuş kırmızı bir arka plan üzerine havalanmaya hazır bir Alaycı Kuş tasvir edilmiş, son olarak gökyüzü mavisi üzerine özgür kuş da son kitap teması olarak düşünülmüş...Aslında son kitabın sonu bu kadar açık bir şekilde gösteren kapak tasarımını doğru bulmadım...Çünkü kitabı elime ilk aldığımda mutlu son var, diye bağırıyor gibi oldu ama okuyunca kısmi bir mutluluk hatta çok az bir mutluluk olduğunu görüyorsunuz...Her neyse, kapakları beğendim sadece son kitap rengi biraz daha belirsiz bir gri olabilir ya da ilk ve ikinci kitap karışımı bordo olabilirdi diye düşünüyorum...Ama her haliyle güzeller...
*

*
Kitaplarımızın konusuna daha doğrusu serinin konusuna gelecek olursak; bir zamanlar Kuzey Avrupa diye bilinen yerde artık Panem ülkesi yer almaktadır. Bu ülke birbirinden ayrılmış 13 farklı mıntıka ve bir de başkent Capitol'den oluşmaktadır...Capitol bölgelerin en gelişmişidir ve diğer 13 bölgenin farklı alanlarda çalışmalarıyla hiç çalışmadan ayakta kalmaktadır...13 mıntıkadaki insanlar bir çeşit köle vazifesi görmekte ve Capitol'e hizmet etmektedir, Capitol'ün bu insanlar üzerinde tartışmasız üstünlüğü ve hükmedebilirliği vardır... 13 Mıntıka geçmişte Capitol'e savaş açtıkları ve yenildikleri için artık Capitol'e muhtaçtırlar ve Capitol'ün zorla dayattığı Açlık Oyunları isimli bir oyunu oynamaya zorlanmaktadırlar...Bu oyun için her bölge her yıl bir kadın bir erkek haraç sunmak zorundadır...Bu haraçlar kurayla belirlenmekte ve arena denen değişik bölgelerde vahşi doğayla ve diğer haraçlarla savaşıp galip gelme mücadelesi vermektedir... Arenadan bir kişi sağ kurtulup o yılki Açlık Oyunları'nın galibi olacaktır...12. Mıntıka'da kendi halinde bir kız olan Katniss Everdeen önce bir maden kazasında babasını kaybeder ve ailesini geçindirmek için yasak olan ormanda avlanmaya başlar...O yılki kurada Katniss'in tek kız kardeşinin ismi çıkar ve Katniss kız kardeşinin yerine gönüllü olur...Ve Açlık Oyunları başlar...
*
İlk kitapta Katniss'in arenadaki insan üstü mücadelesini izliyoruz...Aşk, savaş, gerilim ve bilim kurgu türündeki bu seride belki de beni en çok etkileyen ilk kitap oldu...Diğer iki kitapta ise Katniss'in bilmeden, farkında olmadan başlattığı devrim ateşi ve beraberinde getirdiklerini görüyoruz...Ama kesinlikle her bir kitap birbirinden değerli...
*

*
Kitapları filmlerle kıyaslamayı sevmem ama yukarıda da değindiğim gibi ben seriye ilk olarak filmini izleyerek başladım ve kitaptan uyarlama filmler için bunun kötü bir başlangıç olduğunu düşünüyorum....Nedenine gelecek olursak, ilk başta kitabı okursanız bu hayal gücünüze bağlı olarak o kişileri istediğiniz kişi olarak hayal edebilirsiniz demektir, ama önce filmi izlerseniz okuduğunuzda o kişiler filmde o karakteri oynayan kişi olarak zihninizi zapteder ve siz acaba filmde o kişi bu karakteri nasıl canlandıracak demekten kitaba yeterince konsantre olamazsınız...Bende öyle oluyor çünkü...Yeri gelmişken, Harry Potter, Yüzüklerin Efendisi ve Taht Oyunları serisinde de aynı şey oldu...Bunun kitaplar yeni çıkmasına rağmen koştura koştura filmini çekecek kadar zavallı durumda olan sinemadan dolayı kaynaklandığını düşünüyorum...Evet sığ beyinliyiz, bilmem kaç yüz yıl önce oluşturulmuş masalı alıp bin farklı şekilde kurguluyoruz...Yazılan her kitabı şartmış gibi filme uyarlayıp kitaplarda anlatılan dünyayla alakası olmayan bir nesneler dünyasına itiyoruz kendimizi...Önce filmi seyredip sonra kitabı okuma durumu sadece Kitap Hırsızı'nda olmadı, çünkü çıkar çıkmaz alıp okudum...Ki bu aslında aynı şeyin tekrarlanmasını önleyemedi: Çok geçmeden Kitap Hırsızı'nın da filmi çekildi...Şu an istediğiniz her film sitesinde bulabilirsiniz... Neyse ki o benim için bir istisna...
*

*
Evet ne demiştim, kitapları filmleriyle kıyaslamayı sevmiyorum çünkü kitapta hayal gücünüzü dilediğiniz gibi sınırsızca kullanabilme özgürlüğüne sahipsiniz...Ve şöyle de bir gerçek vardır ki, hiçbir zaman kitapta anlatılanlar filme tam olarak yansıtılamaz. Bu seride de aynı şey olmuş, kitaplar Katniss'in gözüyle birinci ağızdan yazılmış, bu nedenle Katniss'in insani duygularını çok daha net görebiliyoruz, ama filmde duygularıyla ilgili mermer suratlı bir kız görüyoruz ve filmde Katniss içinden de olsa asla kendisiyle konuşmuyor, hissettiklerine dair bir şeyler söylemiyor...İlk filmde hal böyleyken ikinci filmde kızımızı biraz daha konuşturuyorlar, örnek olarak Katniss'in malikanesinin önünde Primrose ile olan konuşmaları...Yine kendini pek fazla anlatmasa da en azından konuşmayı deniyor... Bu nedenle kitaplar mutlaka okunmalı, en azından Katniss Everdeeen'in duyguları olduğu ve bu duyguları gayet insani bir şekilde yaşadığını görmek için... Capitol'e duyduğu nefret anlaşılmasın diye kitapta da mermer suratlı olduğu belirtiliyor ama Katniss duygularının da olduğunu kitapta anlatabiliyor...Filmdeyse böyle bir boşluk var.

    
*
Kitaplarda benim için arenayı vs. görsel öğeleri gözümde canlandırmak zor oldu ama bu konuda da filmler epey yardımcı oluyor...Filmleri bu bakımdan seviyorum, aslında belki de bir serinin kitabı ve filmi birbirini tamamlıyor... Bu nedenle ister önce kitaptan başlayarak ister önce filmden başlayarak olsun ikisi de okunup izlenmeli...En doğru yöntem sanırım bu...
*
Bunun dışında kitapların dili akıcı, anlaşılır ve net. Puntolar büyük tutulmuş bu da okumayı kolaylaştırıyor...İçerdiği psikoloji ve bu psikolojinin okuyucular üzerindeki etkisi olmasa kolay okunan kitaplardan biri diye sınıflandırabilirdim bu kitabı ama kolay okunup kolay sindirilemeyen kitaplardan...
*
İkinci kitap ve filmi kıyasladığımda pek farka rastlayamadığımı söylemem lazım, ama yine de ikisi bir bütünler... Bu arada bilmem fark ettiniz mi ama kitapta olan bazı şeyleri filme mantık dahilinde düşünerek aktarmışlar...Şöyle ki; örneğin ilk kitabın son sahnesinde Cato'yu sabaha kadar inim inim inletmek yerine muttalar arasında girer girmez Katniss oklayıp kolay ölmesine yardımcı oluyor...Bazı şeyler de filme hiç aktarılmamış, örneğin; ikinci kitapta Açlık Oyunları'nın mevcut galipler havuzundan seçilmesini öğrendikten sonra Katniss'in Haymitch ile içki içip sonrasında yaşadığı mide sorunları...Bazı noktalar es geçilmiş ama filmde herşey mantıki sıralama bozulmadan alıntılanmış...Bunu sevdim...
*
Filmdeki Snow'u tercih ederim, kitaptaki çok vasat kalmış ve biraz Harry Potter serisindeki Voldemort çakması gibi olmuş...Yılan gözler, kan kokusu falan...
*
Yine aynı şekilde filmdeki Haymitch'i tercih ederim, kitaptaki tasviri bence o kadar da parlak değil...Hem böyle bir akıl hocasının azıcık da insana benzemesi lazım...
*
Kitaplarda ya da seride inanılmaz bir psikoloji var. Sizi derinden etkiliyor ve gerçek insan psikolojisini yansıtıyor en azından Katniss'inki öyle...
*

*
Kitapların ortalama uzunlukları 400 sayfa...Küsurları da var ama 420'yi bulmuyor hiçbiri...Toplamda 1200 sayfa bir şey okumuş oluyorsunuz...
*
Kitapları okurkenki sıkılma oranım şöyle: En sıkıldığım kitap son kitap : Alaycı Kuş...İkinci sıkıldığım kitap Ateşi Yakalamak...En sıkılmadığım kitapsa Açlık Oyunları... Son kitapta çok sıkılmama gelince 13. Mıntıkayla alakalı olarak çok net tasvirler olmadığı kanaatindeyim, çünkü gözümde yazarın canlandırdığı gibi benim de bir okuyucu olarak canlandırabilmem gerekirdi ama malesef...Artı son kitapta sürekli kitabın nerdeyse yarısında Katniss'in mıntıkada günlerini nasıl gerçirdiğini okuduk...Bu da sıkıcıydı...Son kitabın son elli sayfası işe yarar bir aksiyon sağlıyor...
*
Serinin sonunu ise Instagram'da da belirttiğim üzere hiç beğenmedim... Ne tam mutlu ne mutsuz...Kızcağız ortada kaldı...Ama onu sanırım iyi anlayabildim çünkü benim de o yaşlarda bir kız kardeşim var... Kitabın sonu hakkında hepimizin aklındaki soru şuydu: Peeta mı yoksa Gale mi sağ kalacak ya da Katniss'in tercihi hangisinden yana olacak? Collins hepimizin yüzüne bir tokat gibi fırlatıp atıyor sonu, hayatta daha önemli şeyler de var dercesine... Aşk Katniss için bir şey ifade etmiyor artık... Kitabın sonuyla ilgili yukardaki sözlerimi tekrarlayabilirim: Ne mutlu ne mutsuz...
*

*
 Son olarak tavsiye edebileceğim kadar güzel bir seri...Zaten Amerika'da da bir sürü ödüle layık oldu...Ve çok ünlü bir seri bu...Hakkında bir sürü web sitesi var falan...Birkaçını buraya ekleyebilirim sanırım... Filmi de izleyin kitapları da okuyun... Ama fazla duygusal arkadaşlara tavsiye edemeyeceğim çünkü ben bile ağlamaktan helak oldum ve hala etkisindeyim... Dünya ne kadar acımasız bir yermiş galiba en açık ve net bu seride görebiliyoruz... Katniss'in sonunu sevmediğimden dolayı ve yazarı bu kadar gerçekçi olmasından dolayı üzülerek eleştiriyorum...Neden daha mutlu bir son olmadı diye de sormak istiyorum... Acaba Katniss'in sonundan kendisi de memnun mu? Sanırım cevabı hep merak edeceğim...Hoşçakalın!

Kitaba puanım: 5








Web Sites:






Filmler:





Takipte Kalın 

^.^




hasibecengizkarakuzu@gmail.com

Herkese sevgiler, 

Hasibe ♥️ 



























You Might Also Like

1 yorum oku / yaz

  1. Bu seriye aşığım ama ben de senin gibi sonunu beğenmedim :( Filmleri defalarca kez izlememe rağmen ilk filmin tadı hala başkadır :)

    YanıtlaSil

Fikrini paylaşırsan çok sevinirim:)))